IX.Yesod
Yesod înseamnă “fundaţie” şi aceasta este Yesod: este infrastructura ascusă prin care emanaţiile Arborelui sunt transmise sephirei Malkuth. La fel precum o clădire enormă are conducte de aerisire, cabluri electrice, coducte de apă rece şi caldă, cabine de lift, rezervoare şi multe altele, astfel are şi Creaţia, şi lumea externă, vizibilă, a realităţii fenomenale, stă (metaforic vorbind) deasupra unei fundaţii ascunse, a unei maşinării oculte. Meditaţiile asupra naturii lui Yesod au tendinţa de a fi pline de tunele secrete şi mecanisme ascunse, ca şi cum Creaţia a fost o clădire gotică cu câte o uşă secretă în spatele fiecărei oglinzi, un pasaj în fiecare perete, o pereche de ochi în spatele oricărui portret şi o lume subterană de tunele uitate ce duc cine ştie unde. Din acest motiv Experienţa spirituală a lui Yesod este numită pe bună dreptate “Viziunea Maşinăriei Universului”.
Multe corespondenţe ale lui Yesod impun din nou această noţiune de fundaţie, de ceva ce se află dedesubt, sprijinind şi dând formă realităţii fenomenale. Imaginea magică a lui Yesod este cea a unui bărbat gol, foarte puternic. Imaginea care ne vine în minte este cea a unui bărbat, ce poartă pe umerii săi întreaga lume, precum Atlas (care defapt susţine lumea zeilor nu lumea comună, a oamenilor). Ordinul angelic al lui Yesod este Cherubim, Cei Puternici, Arhanghelul este Gabriel, Puternicul sau Viteazul lui Dumnezeu şi Numele Divin este Schaddai el Chai, Atotputernicul Dumnezeu Viu.
Ideea fundaţiei sugerează că există o substanţă care se află în spatele materiei fizice şi care o “menţine întreagă”, ceva mai puţin structurat, mult mai plastic, rarefiat şi rafnat şi acest “al cincilea element” este adesea numit eter. Nu voi încerca să justific eterul în termenii fizicii moderne (cel mai apropiat concept pe care l-am gasit este ipoteticul Camp Higgs); este o manipulare convenabilă a conceptului, care are o atracţie enorm de intuitivă la mulţi magicieni, care, în momentul în care sunt întrebaţi cum acţionează magia, au tendinţa să gândească în termenii unui medium, care este receptiv direct voinţei, ceva ce este plastic şi căruia i se poate da o formă prin concentrare şi imaginaţie şi, care, transmite formele lor artificial create realităţii. Eliphas Levi a numit acest medium “Lumina Astrală”. Este deasemenea natural să ne imaginăm că mintea, conştiinţa şi sufletul îşi au sediul în această substanţa şi există volume ce detaliază proprietăţile “Corpului Eteric”, “Corpului Astral” şi “Corpului Cauzal” şi aşa mai departe. Când vorbim despre eter sau Lumina Astrală, ne referim că există o substanţă ideoplastică care este reală subiectiv, multor magicieni şi explicaţii ale magiei la nivelul lui Yesod sunt rezolvate manipulând această substanţă folosind dorinţa, imaginaţia şi voinţa.
Natura fundamentală a lui Yesod este cea de “interfaţă”; ea face legătura între restul Arborelui Vieţii şi Malkuth. Interfaţa este bi-direcţională. Sunt impulsuri ce vin în jos de la Kether şi ecouri ce revin din Malkuth. Idea de interfaţă este ilustrată în designul unui sistem computerizat: un computer cu o multitudine de lumi ascunse în interiorul său dar la care nu ai acces dacă nu ai o tastatură, mouse, monitor. Simţurile noastre au aceleaşi caracteristici, fiind o interfaţă bi-direcţională prin care noi experimentăm lumea şi din acest motiv simţurile corespund lui Yesod şi nu numai cele cinci simţuri tradiţionale – al şaselea simţ şi vederea secundară, au statut egal şi astfel Yesod este deasemenea şi sfera psihismului instinctiv, a clarviziunii, precogniţiei, divinaţiei şi profeţiei. Este clar, deasemenea, din mărturiile despre visarea lucidă că noi posedăm abilitatea de a percepe o lume interioară la fel de strălucitoare ca şi cea de afară, şi astfel, lui Yesod îi aparţine lumea aceasta, interioară, a viselor, visele lucide şi imaginaţia sclipitoare şi unul din titlurile lui Yesod este “Trezoreria Imaginilor”.
Lui Yesod îi este atribuită Levanah, Luna şi asocierile lunare ale valurilor, fluxului şi schimbării, influenţa ocultă şi adânc instinctivă şi câteodată comportamentul atavic–posesiunea, calităţile de medium, licantropia. Deşi Yesod este fundaţia şi are asocieri cu forţa, nu e în nici un caz un eşafod rigid ce sprijină lumea în stagnare. Yesod menţine lumea precum marea menţine toate formele de viaţă care trăiesc în ea şi navighează pe ea şi precum marea are curenţi de neînvins şi valuri, la fel se întâmplă şi cu Yesod. Yesod este cea mai “ocultă” dintre sephiroth şi în continuarea lui Malkuth, este cea mai magică, dar comparată cu Malkuth, magia ei este mult mai subtilă, seductivă. Magicienii sunt atraşi de Yesod prin idea că dacă realitatea se află pe o fundaţie ascunsă, atunci, prin schimbarea acestei fundaţii este posibil să schimbi realitatea. Magia lui Yesod este magia formei şi aparenţei, nu a substanţei; este magia iluziei, transformării şi a schimbării formelor. Cele mai sofisticate exemple ce evidenţiază acestea sunt găsite în marketingul modern, publicitate şi consultanţă de imagine. În marketing, poţi manipula piaţa şi segmentul ţintă de cumpărători dacă ştii să foloseşti corect simbolurile.
Manipulatorii de imagini îşi câştigă majoritatea puterii lor din mass-media. Mass-mediei îi corespund două sephiroth: ca mediu de comunicare ea aparţine lui Hod, dar ca fundament pentru percepţia realităţii ea aparţine lui Yesod. În zilele noastre mulţi oameni îşi formează modelul lor despre lume (în termeni largi) prin intermediul mass-mediei. Există doar puţini care au călătorit suficient pentru a avea un model bazat pe experienţa personală, dar pentru majoritatea oamenilor modelul aproximativ care reliefează lumea este format de ziare, radio şi televiziune; mass-media a devenit un instrument, o extensie a percepţiei.
Vorbind de schimbarea percepţiei pentru a creea noi realităţi, următorul citat este din Don Juan şi are o clară tentă kabbalistică:
“Următorul adevăr este că percepţia are loc”, continuă el, “deoarece există în fiecare dintre noi un agent numit punctul de întâlnire care selectează emanaţiile intene şi externe pentru reglare. Aliniamentul particular pe care noi îl percepem drept lume, este produsul unui punct specific unde punctul nostru de întâlnire este detectat în coconul nostru.”
Unul din titlurile lui Yesod este “Receptacolul Emanaţiilor” şi funcţia sa este precisă, precum a fost descrisă mai înainte – Yesod este punctul de întâlnire care adună emanaţiile internului şi externului.
În continuare, pentru a stabili manipularea magică a fundaţiilor mai sunt şi alte arii magice importante, relevante lui Yesod. Psihismul pur, înnăscut, este o abilitate care tinde să îmbunătăţească, cu cât mai multă atenţie îi este acordată, vizualizarea creativă, meditaţia focalizată (pe cărţile de Tarot, de exemplu), visele (un jurnal al viselor, de exemplu) şi divinaţia. Divinaţia este o tehnică importantă şi trebuie practicată chiar atunci când simţi că nu ştii nimic despre ea (şi chiar dacă tu crezi că e un nonsens), deoarece ea susţine idea că poţi găsi înţelesuri intuitive în orice pattern. Multor oameni le este dificil să facă asta. Orice sistem de divinaţie poate fi folosit, dar sistemele care animă intuiţia pură sunt cele mai bune (Tarotul, runele, frunzele de ceai, zborul păsărilor, fumul). Deoarece Yesod este un fel de reflexie eterică a lumii fizice, imaginea şi precursoarea relităţii, oglinzile reprezintă nişte instrumente importante pentru magia lui Yesod. Cristalele de cuarţ sunt deasemeni folosite probabil din cauza folosirii sferelor de cristal pentru divinatie, dar şi deoarece cristalele de cuarţ şi ametist au o calitate yesodică peculiară. Oglinzile şi cristalele pot fi folosite pasiv drept ustensile pentru receptivitate, dar, deasemenea ele pot fi folosite, activ, pentru unele tipuri de magie eterică.
Yesod are o legătură importantă cu organele sexuale. Corespondenţa se manifestă în trei feluri. Primul mod de manifestare este acela când Arborele Vieţii este suprapus peste corpul uman. Yesod este poziţionat, în acest caz, în dreptul organelor genitale. Autorul Zoharului este destul de explicit când vorbeşte despre poziţionarea lui Yesod dar aceste explicaţii au rămas în latină în traducerea lui Mathers pentru a se evita ofensarea societăţii victoriene.
A doua asociere a lui Yesod cu organele sexuale reiese din uniunea Microprosopus-ului şi a Miresei sale. Aceasta este o altă temă recurentă în Kabbalah şi simbolismul este complex şi se referă la mai multe idei distincte, de la relaţiile dintre bărbat şi femeie, soţ şi soţie, la procesele din interiorul corpului lui Dumnezeu.
“Când Masculul se uneşte cu Femela, ei amândoi constituie un singur corp şi tot Universul este o stare de fericire, deoarece toate lucrurile primesc binecuvantare din corpul lor perfect. Şi aceasta este o Arcană”
Este suficient pentru a putea afirma că Microprosopus-ul este adesea identificat cu sephira Tiphereth, Mireasa este sephira Malkuth şi punctul de uniune, între ei este, evident, Yesod.
A treia şi cea mai abstractă asociere între Yesod şi organele sexuale reiese deoarece organele sexuale sunt mecanismul pentru perpetuarea “formei” unui organism viu.
Nu încerc să conving pe nimeni de validitatea punctului de vedere kabbalistic. Ce încerc să fac este să arăt procesul prin care forma este impregnată în materie (relaţiile dintre Yesod şi Malkuth). Nu este o arcană, o proiecţie teosofică, este o problemă care este vie, şi cu cât ne apropiem de “lucrurile reale” (care includ şi organismele vii, cu siguranţă), cu atât mai bine arată modelul kabbalistic (forma precede manifestarea; există un proces bine definit al acţiunii formei ce are drept rezultat “lumea reală”)
Iluzia lui Yesod este securitatea, acel fel de securitate care formează temelia existenţei noastre personale în lume. La un nivel superficial, securitatea noastră este construită prin relaţii, o sursă de venit, un loc unde să locuieşti, o vocaţie, putere personalş şi influenţă, etc., dar la un nivel mai profund, temelia identităţii personale este construită pe o serie de accidente, influenţe ce crează iluzia a ceea ce suntem, în ce credem noi şi ce rost avem. Există sentimentul de a ştii sigur ce e bine şi ce e rău, de a face ce e potrivit.
Virtutea lui Yesod este independenţa, abilitatea de a ne face propriile baze şi temelii, de a le reconstrui în continuu, de a respinge siguranţa iluziilor comfortabile şi de a ne confrunta cu realitatea fără şovăire.
Viciul lui Yesod este neparticiparea. Aceasta poate fi contrastantă faţă de inerţia lui Malkuth. O piatră este inertă deoarece îi lipseşte capacitatea de a schimba, dar in majoritatea circumstanţelor oamenii pot schimba şi nu pot fi deranjaţi. Cel puţin, nu în zilele noastre. Yesod are o calitate iluzorie, comfortabilă, “seductivă”.
Aspectul qlippothic al lui Yesod intervine când temeliile, bazele sunt putrede şi se sfărâmă şi numai aparenţa superficială rămâne neschimbată. Îl putem da aici exemplu pe Dorian Grey sau situaţia în care creierul este afectat şi corpul rămâne şi menţine funcţiunile instinctive primare.
Multe corespondenţe ale lui Yesod impun din nou această noţiune de fundaţie, de ceva ce se află dedesubt, sprijinind şi dând formă realităţii fenomenale. Imaginea magică a lui Yesod este cea a unui bărbat gol, foarte puternic. Imaginea care ne vine în minte este cea a unui bărbat, ce poartă pe umerii săi întreaga lume, precum Atlas (care defapt susţine lumea zeilor nu lumea comună, a oamenilor). Ordinul angelic al lui Yesod este Cherubim, Cei Puternici, Arhanghelul este Gabriel, Puternicul sau Viteazul lui Dumnezeu şi Numele Divin este Schaddai el Chai, Atotputernicul Dumnezeu Viu.
Ideea fundaţiei sugerează că există o substanţă care se află în spatele materiei fizice şi care o “menţine întreagă”, ceva mai puţin structurat, mult mai plastic, rarefiat şi rafnat şi acest “al cincilea element” este adesea numit eter. Nu voi încerca să justific eterul în termenii fizicii moderne (cel mai apropiat concept pe care l-am gasit este ipoteticul Camp Higgs); este o manipulare convenabilă a conceptului, care are o atracţie enorm de intuitivă la mulţi magicieni, care, în momentul în care sunt întrebaţi cum acţionează magia, au tendinţa să gândească în termenii unui medium, care este receptiv direct voinţei, ceva ce este plastic şi căruia i se poate da o formă prin concentrare şi imaginaţie şi, care, transmite formele lor artificial create realităţii. Eliphas Levi a numit acest medium “Lumina Astrală”. Este deasemenea natural să ne imaginăm că mintea, conştiinţa şi sufletul îşi au sediul în această substanţa şi există volume ce detaliază proprietăţile “Corpului Eteric”, “Corpului Astral” şi “Corpului Cauzal” şi aşa mai departe. Când vorbim despre eter sau Lumina Astrală, ne referim că există o substanţă ideoplastică care este reală subiectiv, multor magicieni şi explicaţii ale magiei la nivelul lui Yesod sunt rezolvate manipulând această substanţă folosind dorinţa, imaginaţia şi voinţa.
Natura fundamentală a lui Yesod este cea de “interfaţă”; ea face legătura între restul Arborelui Vieţii şi Malkuth. Interfaţa este bi-direcţională. Sunt impulsuri ce vin în jos de la Kether şi ecouri ce revin din Malkuth. Idea de interfaţă este ilustrată în designul unui sistem computerizat: un computer cu o multitudine de lumi ascunse în interiorul său dar la care nu ai acces dacă nu ai o tastatură, mouse, monitor. Simţurile noastre au aceleaşi caracteristici, fiind o interfaţă bi-direcţională prin care noi experimentăm lumea şi din acest motiv simţurile corespund lui Yesod şi nu numai cele cinci simţuri tradiţionale – al şaselea simţ şi vederea secundară, au statut egal şi astfel Yesod este deasemenea şi sfera psihismului instinctiv, a clarviziunii, precogniţiei, divinaţiei şi profeţiei. Este clar, deasemenea, din mărturiile despre visarea lucidă că noi posedăm abilitatea de a percepe o lume interioară la fel de strălucitoare ca şi cea de afară, şi astfel, lui Yesod îi aparţine lumea aceasta, interioară, a viselor, visele lucide şi imaginaţia sclipitoare şi unul din titlurile lui Yesod este “Trezoreria Imaginilor”.
Lui Yesod îi este atribuită Levanah, Luna şi asocierile lunare ale valurilor, fluxului şi schimbării, influenţa ocultă şi adânc instinctivă şi câteodată comportamentul atavic–posesiunea, calităţile de medium, licantropia. Deşi Yesod este fundaţia şi are asocieri cu forţa, nu e în nici un caz un eşafod rigid ce sprijină lumea în stagnare. Yesod menţine lumea precum marea menţine toate formele de viaţă care trăiesc în ea şi navighează pe ea şi precum marea are curenţi de neînvins şi valuri, la fel se întâmplă şi cu Yesod. Yesod este cea mai “ocultă” dintre sephiroth şi în continuarea lui Malkuth, este cea mai magică, dar comparată cu Malkuth, magia ei este mult mai subtilă, seductivă. Magicienii sunt atraşi de Yesod prin idea că dacă realitatea se află pe o fundaţie ascunsă, atunci, prin schimbarea acestei fundaţii este posibil să schimbi realitatea. Magia lui Yesod este magia formei şi aparenţei, nu a substanţei; este magia iluziei, transformării şi a schimbării formelor. Cele mai sofisticate exemple ce evidenţiază acestea sunt găsite în marketingul modern, publicitate şi consultanţă de imagine. În marketing, poţi manipula piaţa şi segmentul ţintă de cumpărători dacă ştii să foloseşti corect simbolurile.
Manipulatorii de imagini îşi câştigă majoritatea puterii lor din mass-media. Mass-mediei îi corespund două sephiroth: ca mediu de comunicare ea aparţine lui Hod, dar ca fundament pentru percepţia realităţii ea aparţine lui Yesod. În zilele noastre mulţi oameni îşi formează modelul lor despre lume (în termeni largi) prin intermediul mass-mediei. Există doar puţini care au călătorit suficient pentru a avea un model bazat pe experienţa personală, dar pentru majoritatea oamenilor modelul aproximativ care reliefează lumea este format de ziare, radio şi televiziune; mass-media a devenit un instrument, o extensie a percepţiei.
Vorbind de schimbarea percepţiei pentru a creea noi realităţi, următorul citat este din Don Juan şi are o clară tentă kabbalistică:
“Următorul adevăr este că percepţia are loc”, continuă el, “deoarece există în fiecare dintre noi un agent numit punctul de întâlnire care selectează emanaţiile intene şi externe pentru reglare. Aliniamentul particular pe care noi îl percepem drept lume, este produsul unui punct specific unde punctul nostru de întâlnire este detectat în coconul nostru.”
Unul din titlurile lui Yesod este “Receptacolul Emanaţiilor” şi funcţia sa este precisă, precum a fost descrisă mai înainte – Yesod este punctul de întâlnire care adună emanaţiile internului şi externului.
În continuare, pentru a stabili manipularea magică a fundaţiilor mai sunt şi alte arii magice importante, relevante lui Yesod. Psihismul pur, înnăscut, este o abilitate care tinde să îmbunătăţească, cu cât mai multă atenţie îi este acordată, vizualizarea creativă, meditaţia focalizată (pe cărţile de Tarot, de exemplu), visele (un jurnal al viselor, de exemplu) şi divinaţia. Divinaţia este o tehnică importantă şi trebuie practicată chiar atunci când simţi că nu ştii nimic despre ea (şi chiar dacă tu crezi că e un nonsens), deoarece ea susţine idea că poţi găsi înţelesuri intuitive în orice pattern. Multor oameni le este dificil să facă asta. Orice sistem de divinaţie poate fi folosit, dar sistemele care animă intuiţia pură sunt cele mai bune (Tarotul, runele, frunzele de ceai, zborul păsărilor, fumul). Deoarece Yesod este un fel de reflexie eterică a lumii fizice, imaginea şi precursoarea relităţii, oglinzile reprezintă nişte instrumente importante pentru magia lui Yesod. Cristalele de cuarţ sunt deasemeni folosite probabil din cauza folosirii sferelor de cristal pentru divinatie, dar şi deoarece cristalele de cuarţ şi ametist au o calitate yesodică peculiară. Oglinzile şi cristalele pot fi folosite pasiv drept ustensile pentru receptivitate, dar, deasemenea ele pot fi folosite, activ, pentru unele tipuri de magie eterică.
Yesod are o legătură importantă cu organele sexuale. Corespondenţa se manifestă în trei feluri. Primul mod de manifestare este acela când Arborele Vieţii este suprapus peste corpul uman. Yesod este poziţionat, în acest caz, în dreptul organelor genitale. Autorul Zoharului este destul de explicit când vorbeşte despre poziţionarea lui Yesod dar aceste explicaţii au rămas în latină în traducerea lui Mathers pentru a se evita ofensarea societăţii victoriene.
A doua asociere a lui Yesod cu organele sexuale reiese din uniunea Microprosopus-ului şi a Miresei sale. Aceasta este o altă temă recurentă în Kabbalah şi simbolismul este complex şi se referă la mai multe idei distincte, de la relaţiile dintre bărbat şi femeie, soţ şi soţie, la procesele din interiorul corpului lui Dumnezeu.
“Când Masculul se uneşte cu Femela, ei amândoi constituie un singur corp şi tot Universul este o stare de fericire, deoarece toate lucrurile primesc binecuvantare din corpul lor perfect. Şi aceasta este o Arcană”
Este suficient pentru a putea afirma că Microprosopus-ul este adesea identificat cu sephira Tiphereth, Mireasa este sephira Malkuth şi punctul de uniune, între ei este, evident, Yesod.
A treia şi cea mai abstractă asociere între Yesod şi organele sexuale reiese deoarece organele sexuale sunt mecanismul pentru perpetuarea “formei” unui organism viu.
Nu încerc să conving pe nimeni de validitatea punctului de vedere kabbalistic. Ce încerc să fac este să arăt procesul prin care forma este impregnată în materie (relaţiile dintre Yesod şi Malkuth). Nu este o arcană, o proiecţie teosofică, este o problemă care este vie, şi cu cât ne apropiem de “lucrurile reale” (care includ şi organismele vii, cu siguranţă), cu atât mai bine arată modelul kabbalistic (forma precede manifestarea; există un proces bine definit al acţiunii formei ce are drept rezultat “lumea reală”)
Iluzia lui Yesod este securitatea, acel fel de securitate care formează temelia existenţei noastre personale în lume. La un nivel superficial, securitatea noastră este construită prin relaţii, o sursă de venit, un loc unde să locuieşti, o vocaţie, putere personalş şi influenţă, etc., dar la un nivel mai profund, temelia identităţii personale este construită pe o serie de accidente, influenţe ce crează iluzia a ceea ce suntem, în ce credem noi şi ce rost avem. Există sentimentul de a ştii sigur ce e bine şi ce e rău, de a face ce e potrivit.
Virtutea lui Yesod este independenţa, abilitatea de a ne face propriile baze şi temelii, de a le reconstrui în continuu, de a respinge siguranţa iluziilor comfortabile şi de a ne confrunta cu realitatea fără şovăire.
Viciul lui Yesod este neparticiparea. Aceasta poate fi contrastantă faţă de inerţia lui Malkuth. O piatră este inertă deoarece îi lipseşte capacitatea de a schimba, dar in majoritatea circumstanţelor oamenii pot schimba şi nu pot fi deranjaţi. Cel puţin, nu în zilele noastre. Yesod are o calitate iluzorie, comfortabilă, “seductivă”.
Aspectul qlippothic al lui Yesod intervine când temeliile, bazele sunt putrede şi se sfărâmă şi numai aparenţa superficială rămâne neschimbată. Îl putem da aici exemplu pe Dorian Grey sau situaţia în care creierul este afectat şi corpul rămâne şi menţine funcţiunile instinctive primare.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu